Monday, October 31, 2022

MATEMATIK AWAL KANAK-KANAK

 Apa itu Matematik Awal Kanak-Kanak ?


1.0 Pengenalan

       Konsep pembelajaran matematik di konsepkan sebagai sesuatu proses dimana kanak-kanak membina dan membentuk ilmu di bidang matematik dengan memperkaitakan ilmu atau konsep yang sedia ada pada mereka. Ini dapat di sokong dengan pandangan yang di keluarkan oleh NCTM , 1989 yang mengatakan bahawa antara perkara yang perlu di ambil kira dalam menggunakan konsep konstruktif dalam pengajaran kanak-kanak ialah konteks pembelajaran , peringkat perkembangan kognitif dari interaksi sosial yang berlaku semasa pembelajaran.

Perkembangan kanak-kanak dalam bidang awal Matematik dalam mengenali angka nombor dan bilangan bukan berdasarkan konsep "semua" atau "tiada langsung" tetapi berdasarkan kepada konsep perkembangan beransur-ansur yang melibatkan sesuatu penemuan dan pembinaan makna yang lebih mendalam  tentang angka dan konsep-konsep pengiraan (Baroody , 1987 ) .



2.0  Kepentingan Matematik Kepada Kanak-kanak 


        Kepentingan Matematik dalam awal kanak-kanak amatlah penting untuk mereka mengetahui apa aitu erti nombor dan pengiraan dalam sesuatu perkara . Misalnya , kanak-kanak boleh menyelesaikan sesuatu pengiraan dengan kaedah tambah dan tolak dalam usia mereka yang mencecah 5-6 tahun . Selain itu , mereka juga dapat membilang dan mengenal setiap angka nombor-nombor tersebut .


Teori Kognitif

Di definisikan sebagai paras pengetahuan dan keupayaan kanak-kanak menggunakan pelbagai pengetahuan untuk memahami dunia persekitaran mereka .


     2.1 Perkembangan Kognitif

Kanak-kanak dapat merangkumi proses pengelasan konsep , ruang , konsep nombor , proses sains dan menyelesaikan masalah .

Kanak-kanak juga dapat berfikir secara logik matematik melalui manipulasi objek secara konkrit 


3.0  Cadangan Aktiviti Untuk Kanak-kanak 


     


                              Dam Ular 

Cara Bermain : 

1) Permainan dam ular ini di mainkan seramai 5-6 orang sahaja.

2) Permainan ini memerlukan satu dadu atau dua dadu untuk di balingkan ke atas dam ular tersebut.

3) Para pemain perlulah mengerakkan penanda mereka selepas dadu di balingkan dan bergerak mengikut jumlah balingan dadu tersebut.

4)  Ulang semula balingan dadu kepada pemain yang lain sehingga berjumpa si pemenang tersebut.

                                



                           Numbering  

Cara Bermain : 

1) Permainan ini sangat mudah , ianya hanya mengikuti kad nombor yang terpapar di atas itu smbil mengerakkan bebola kecil itu mengikut jumlah kad nombor yang terpapar di atas itu.


                        



                         Game Online Cashier 

Cara Bermain :

1) Permainan game cashier ini mengembalikan duit kepada pelanggan yang membeli dengan kadar jumlah wang yang di beri serta pengembalian wang tersebut kepada pelanggan tersebut.

2)  Jumlah wang yang di paparkan serta simbol nombor pada duit dapat membantu kanak-kanak bermain dengan baik sekali gus dapat meningkatkan tahap pemikiran mereka terhadap nombor dan mata wang.


4.0 Rumusan

       Pembelajaran Matematik bukan sahaja diperluaskan di sekolah , malah ianya bermula di pra-sekolah lagi. Ini kerana pembelajaran yang berkesan dari usia kanak-kanak lagi akan membentuk satu asas pembelajaran yang kukuh yang membantu mereka untuk meneruskan pembelajaran di peringkat yang lebih tinggi lagi.






No comments:

Post a Comment

CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

  RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN   KELAS : CILIK MUKMIN  TARIKH : 2 OGOS 2022 MASA : 9:00-9:35 PAGI  UMUR : 6 TAHUN  BIL. MURID : 20 ORANG  TAJ...