Monday, October 31, 2022

SAINS AWAL KANAK-KANAK

 

1.0 PENGENALAN


           Sains Awal Kanak-kanak dikenali sebagai ilmu yang boleh menerang dan memahami sifat alam semula jadi. Dalam bidang sains Awal Kanak-Kanak terbahagi kepada tiga aspek iaitu kognitif, psikomotor dan afektif. Sains Awal Kanak-Kanak adalah proses yang melibatkan kemahiran intelek dan manipulatif bagi mendapatkan maklumat berhubung alam semula jadi. Di samping itu, sains adalah pengetahuan yang diperolehi melalui aplikasi proses saintifik. Penerapan pendidikan awal  matlamat pendidikan awal sains kepada kanak-kanak dapat membentuk dan memupuk perkembangan dalam aspek pengetahuan dan kemahiran (Harlan & Jelly,1989).  Dalam bidang ilmu sains Awal juga membekalkan rangka konsep bagi membolehkan kanak-kanak memahami alam sekeliling. Dalam bidang sains Awal Kanak-Kanak juga menyediakan peluang kepada kanak-kanak untuk meneroka alam sekitar dengan menggunakan organ deria dan peralatan yang mudah.  


2.0 KEPENTINGAN SAINS AWAL KEPADA KANAK-KANAK

Kepentingannya ialah kanak-kank dapat mengembangkan bahasa dan kefahaman serta meningkatkan kosa kata mereka. Kepentingan yang kedua pula adalah dapat menyumbang dalam perkembangan intelek kanak-kanak. Yang ketiga pula, Dapat meningkatkan gaya ingatan dan kebolehan mengelaskan sesuatu objek. Akhir sekali Dapat mengukuhkan perkembangan sosial serta emosi semasa menjalankan proses sains dalam kumpulan dan meningkatkan keyakinan diri. Berikutnya, Ibu bapa perlu sentiasa melibatkan anak-anak dalam penerokaan, penemuan sesuatu yang baru dan penyelesaian masalah dalam sesuatu yang menyeronokkan.


3.0  Cadangan Aktiviti yang Bersesuaian dengan Kanak-kanak


A) Eksperimen gunung berapi


 

Link: https://youtu.be/nfRqNWZ0k8o



B) Eksperimen tenggelam dan timbul



Link: https://youtube.com/watch?v=rEwHUeL-yHY&feature=share



C) Eksperimen tekanan udara


 

Link : https://youtu.be/jE5lX3gr5ZQ




4.0 KESIMPULAN


Sebagai kesimpulannya, kanak-kanak perlu melakukan eksperimen sendiri mengenai apa yang terjadi di sekelilinya. Penerangan yang jelas perlu dilakukan supaya tanggapan salah yang telah ada pada mereka sebelum ini dapat di perbetulkan. Ini bertujuan agar tanggapan yang salah itu tidak tersebar luas. Daya geseran ini perlu diajar kepada kanak-kanak supaya dapat memperbetulkan salah anggap, mengaplikasinya di kehidupan seharian serta dapat menjaga keselamatan diri dan keluarga. Sebagai seorang guru, hendaklah membantu kanak-kanak dalam memperbetulkan tanggapan yang salah Guru pula menggunakan pelbagai pendekatan dan strategi dalam pengajaran dan pembelajaran sains dengan berkesan. Kepelbagaian pendekatan dan strategi juga dapat meningkatkan kebolehan menganalisis dan mentafsirkan alam sekeliling.

 


No comments:

Post a Comment

CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

  RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN   KELAS : CILIK MUKMIN  TARIKH : 2 OGOS 2022 MASA : 9:00-9:35 PAGI  UMUR : 6 TAHUN  BIL. MURID : 20 ORANG  TAJ...